۶ راهکار طلایی برای غلبه بر ترس هایتان

غلبه بر ترس

در مقاله قبلی در خصوص ماهیت، منابع و علت ترس توضیحاتی ارائه کردیم. شاید بهتر است یکبار دیگر قبل از شروع به مطالعه این مقاله، مقاله قبل را از اینجا مرور کنید.

اما چگونه می‌توانیم با ترس‌های خود روبرو شده و با کنار گذاشتن آن به انجام کارهای مورد علاقه‌ای بپردازیم که تا امروز از انجام آن فرار می‌کردیم؟ چطور می توانیم برای غلبه بر ترس هایی که داریم آماده شویم؟ در این خصوص ۶ راهکار کاربردی در ادامه بیان خواهد شد.

راهکارهای طلایی غلبه بر ترس

هنگام شروع و انجام هر کاری اگر بتوانید این راهکارها و نکات را رعایت کنید، در مقابله با ترس‌هایتان بسیار موفق عمل خواهید نمود. پیشنهاد می‌کنم قبل از شروع انجام کارها و هر گونه تصمیمی، این موارد را به کار بگیرید. قبل از هر کاری، فهرستی از همه عواملی که در انجام کار مورد علاقه‌تان شما را می‌ترساند، یادداشت کنید. بدانید در این فهرست هر عاملی هر چند کوچک، باعث محدود شدن انرژی شما خواهد شد.

این عوامل توان شما را همچون زالو خواهند خورد. زالو در ابتدا برای بدن چه بسا مفید و موثر باشد، همانطور که از آن در درمان‌ها نیز استفاده می‌کنند. ولی از حدی به بعد، خون مفید بدن شما را خواهد مکید و به مرور شما را از پای خواهد انداخت. ترس‌های شما نیز به همین صورت هستند، وجود آنها برای پیشرفت شما ضروری است چرا که شما را به حرکت و مقابله وا‌می‌دارند ولی اگر به آنها بسیار بها بدهید، شما را محدود و ناتوان خواهند کرد. در مورد ترس‌هایتان در ابتدا اقدامات زیر را انجام دهید:

از خودتان بپرسید چرا ؟

از نظر من این مهم‌ترین و قوی‌ترین راهکار برای غلبه بر ترس است. حتی اگر راهکارهای دیگر را نیز نمی‌خواهید اجرا کنید، این مورد را حتماً برای خود انجام دهید. از خود بپرسید چرا می‌خواهید این کار را انجام دهید؟ دلیل شما برای شروع آن چیست؟ از خود بپرسید میزان ریسک و خطری که در انجام این کار وجود دارد، ارزش بدست‌ آوردن یک نتیجه عالی را دارد؟ اگر بتوانید برای این سوال، یک پاسخِ قوی و محکم برای خود بیاورید، موفقیت دور از دسترس شما نخواهد بود. به عبارت دیگر چرایی انجام کارها آنچنان شما را از ابتدا تا انتهای مسیر، قدرتمند خواهد کرد که ذره‌ای به ترس‌های خود اجازه جولان نخواهید داد. پس روی این مورد بسیار زیاد کار کنید.

اگر دلیل خوبی برای انجام کارهایتان نداشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم وارد آن نشوید، چرا که ترس‌ها و عوامل منفی دیگر در میانه راه شما را ناکام خواهند گذاشت.

جمله انگیزشی ترس از نلسون ماندلا

میزان ریسک را بسنجید

در مورد خطری که از آن ترس دارید، بیشتر بررسی کنید. آن را دقیقاً مشخص کرده و بررسی کنید چه راه‌هایی وجود دارد تا بتوانید شرایط، محیط یا خودتان را به گونه‌ای تغییر دهید که احتمال وقوع آن خطر را پایین بیاورید. به طور مثال فرض کنید همیشه آرزو داشته‌اید یک زبان خارجی جدید یاد بگیرید، ولی منابع مختلف ترس شما را از انجام آن فراری داده‌اند. از بزرگی یادگیری یک زبان جدید می‌ترسید. از طرفی دوستی دارید که در آن زبان تسلط کافی دارد. مسلم است که دانستن این موضوع و کمک گرفتن از او برای شروع یادگیری و کسب مهارت بالا در آن زبان، به کاهش ترس‌های شما و در نهایت مقابله بر ترس ها بسیار کمک خواهد کرد.

از قید و بند فکر کردن به عاقبت کار درآیید !

در بخش قبلی یکی از مهم‌ترین منابع ترس را ترس از عاقبت کار بیان کردیم. ما می‌ترسیم مورد قضاوتِ دیگران قرار بگیریم، از شکست خوردن می‌ترسیم. از اینکه دیگران از موفق نشدن ما خوشحال شوند، می‌ترسیم.

می‌بینید؟ ما همه به سرانجام‌ها و به دیگران و تفکر آنها چسبیده شده‌ایم!

باید بدانید که همه ما در حال زندگی می‌کنیم. از این به بعد تلاش کنید با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری مشهود و دقیق، همه کارهایی که از آن می‌ترسید را انجام دهید و واقعاً نگران نباشید که چه پیش خواهد آمد. این کار حس شهامت و جسارت را درون شما تقویت کرده و شما را از ترس‌ها دور نگه می‌دارد.

از قدرت تجسم استفاده کنید !

تجسم نیروی فوق‌العاده‌ای است که به شما توانایی عبور از هر محدودیتی را می‌دهد. تجسم درون ذهن شما اتفاق می‌افتد و شما با به کارگیری صحیح آن می‌توانید فرای همه ترس‌های خود رفته و خود را غرق لذت‌های نشأت گرفته از کارهای مورد علاقه‌تان ببینید. قویاً استفاده از تجسم را به شما پیشنهاد می‌کنم. در مورد اینکه تجسم دقیقاً چیست و به چه شکل باید استفاده شود، می‌توانید از این مقاله استفاده کنید.

جمله انگیزشی ترس از هنری فورد

خود را با افراد موفق احاطه کنید

در بخش قبلی این سری مقاله گفتیم که یکی از منابع مهم دیگر ترس‌ در درون ما، اطرافیان هستند. اطرافیانی که همیشه از نشدن‌ها، از عیب‌ها و از موارد منفی صحبت می‌کنند. قطعاً اگر پیرامونِ‌تان چنین افرادی باشند، هر روز ترس‌های شما را زیادتر کرده و شما را از پیشرفت دور نگه خواهند داشت. در این شرایط غلبه بر ترس هایی که علت آن اطرافیان هستند، بسیار سخت خواهد بود. شما با این اطرافیان هیچ‌گاه از منطقه امن خود خارج نخواهید شد. این اطرافیان اگر از نزدیکان شما نیستند، به سادگی آنها را از زندگی خود حذف کنید. ولی اگر افراد نزدیک به شما هستند، به آنها محبت کرده اما اجازه ندهید روی شما تاثیر بگذارند.

در کنار این موارد، سعی کنید وقت عمده خود را در طول روز با افراد موفق، مثبت‌نگر و با همت سپری کنید. شک نکنید که شما خلق و خوی کسانی را به خود می‌گیرید که بیشترین معاشرت را با آنها داشته باشید. سعی کنید با قهرمان‌ها نشست و برخواست کنید. افرادی که هر کدامشان به شکلی قهرمانِ زندگی خود بوده‌اند. به علاوه خواندن کتاب‌های خوب، گوش دادن به کتاب‌های صوتی و کارهای مشابه نیز یک نوع مراوده با افراد موفق محسوب می‌شوند (در حقیقت شما با نویسندگانِ آن کتاب‌ها ارتباط برقرار می‌کنید). همه این موارد به جرأت روی کم‌شدن ترس‌های شما و در نهایت غلبه بر ترس هایتان تاثیر بسیار مفیدی دارند.

خودتان را آماده سفر پر ماجرای رشد کنید !

مسیر رشد در هر کاری که قصد انجام آن را دارید، مسیر پرفراز و نشیبی است. همه چیزهایی که اکنون آن‌ها را آسان می‌بینید، روزی مشکل بوده‌اند. به خاطر داشته باشید هر قهرمانی روزی از صفر شروع کرده و با مهم‌ترین ترس‌هایش دست و پنجه نرم کرده است. تغییر در ابتدا سخت، در میانه راه گیج‌کننده ولی در پایان زیباست. اگر خودتان را آماده این مسیر نمایید، ترس‌هایتان را با مهربانی در آغوش خواهید کشید. غلبه بر ترس های زندگی شاید در ابتدا سخت به نظر برسد ولی با شروع حرکت شما تبدیل به یک فرآیند آسان خواهد شد.

نویسنده: محمد مشایخی

اشتراگ گذاری:

ارسال به واتس آپ
ارسال به ایمیل
ارسال به تلگرام

Add a Comment

برای افزودن دیدگاه باید وارد شوید .

مطالب مرتبط

زنبیل خرید