سه راه قدرتمند برای افزایش اعتماد به نفس، وقتی کارها خوب پیش نمی‌رود

سه راه قدرتمند افزایش اعتماد به نفس
نویسنده: کول ون دوستین | ترجمه: سپیده ناجی

۳ راه قدرتمند برای افزایش اعتماد به نفس، وقتی کارها خوب پیش نمی‌رود

ممکن است بارها در زندگیتان پیش آمده باشد که کل وزن جهان را بر روی دوش خود حس کنید و کارهایتان خوب پیش نروند. ممکن است دوستانتان، مشتریان و حس اینکه چه کسی هستید را از دست بدهید؛ اما همه اینها در قلمروی یک مؤسس شرکت یا یک کارآفرین رخ می‎‌دهد. حتی بعضی از قدرتمندترین افراد با شک‌ داشتن به خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بعضی‌ها هم با سندروم “شک به نفس” مواجه می‌شوند.

با این حال یک آزمونِ واقعی و صحیح از یک مؤسس شرکت یا یک کارآفرین، پرسشِ این سوال است که چگونه آنها خود را به شرایط عادی باز می‌گردانند وقتی که کارهایشان خوب پیش نمی‌رود؟

شما جزو کدام دسته از افراد هستید وقتی با مشکلی مواجه می‌شوید؟

  • آیا تسلیم آن می‌شوید؟
  • آیا از زیر این فشارها جان سالم به در می‌برید و موفق می‌شوید؟

موفق‌ترین کارآفرینان و مؤسسان چگونه تا جهنم پیش می‌روند و سپس خود را به شرایطِ عادی بازمی‌گردانند؟

آنها با همان کارت‌هایی بازی می‌کنند که همواره با آن سر و کار داشتند ولی جوری بازی را پیش می‌برند که گویا دست، دستِ آنهاست و همانی است که برای پیروزی آن را احتیاج داشتند. اما مهم‌تر از همه، آنها به خودشان اعتماد دارند و بدون توجه به اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد‌، قصد انجام کاری را می‌کنند.

من به تازگی با یکی از کارآفرینان موفق مصاحبه کردم که می‌دانم کسی بود که صحنه اجرایش را با اساطیر کار و تجارت از جمله تونی رابینز، جان مکسول و فیل نایت تقسیم کرد. اِد مایلت یک کارآفرین بزرگ است که با افرادی مانند لوئیس هائوز، گرنت کاردون و مت مانِرو مصاحبه کرده‌ است و مربی عملکرد ذهن برای بعضی از بهترین ورزشکاران در UFC (مسابقات هنرهای رزمی ترکیبی در آمریکا) و NFL (لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکایی) است.

جمله انگیزشی

در ادامه ۳ چیزی که من درباره اعتماد به نفس آموخته‌ام آورده شده‌ است:

  1. از کسانی که دارای رزومه‌ عالی هستند یاد بگیرید!

یکی از مهم‌ترین دلایلی که چرا رشد فردیِ ما درست کار نمی‌کند این است که چه‌ کسی آن را به ما آموزش داده‌ است. امروزه افراد زیادی در فضای آنلاین هستند که چیزی را آموزش می‌دهند که تابه‌حال حتی آن را انجام نداده‌اند و این همیشه اتفاق می‌افتد. با این حال راه اجتناب از آن این است که به تلاش خود ادامه داده و کسانی را پیدا کنید که دارای یک رزومه‌ی خوب و قابل قبول هستند و نیازی نیست که فقط در زمینه‌ی رشد فردی مهارت داشته باشند؛ بلکه اگر تجربه کافی در زندگی را نیز دارا باشند، کفایت می‌کند.

اگر قبلا در چنین شرایطی نبودید خیلی دشوارتر است تا به کسانی که در این شرایط قرار می‌گیرند بیاموزید که چه کاری باید انجام دهند. بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید این است که فرد مناسبی را که باید از آن آموزش ببینید را پیدا کنید. این ممکن است یکی از مهم‌ترین تغییردهنده‌های بازیِ سرنوشت شما در زندگی باشد چون شما از یک منبع غیر قابل اطمینان آموزش نمی‌بینید.

  1. اعتماد به نفس از اطمینان داشتن به خود ناشی می‌شود!

افراد پُراعتماد به نفس، افرادی هستند که به خودشان اطمینان و ایمان کامل دارند. یکی از عوامل کلیدی در داشتن اعتماد به نفس، داشتن اطمینان به خود است. به همان دلیلی که شما باید از فردی با رزومه مطلوب آموزش ببینید، به همان دلیل هم باید به خودتان اعتماد داشته باشید. اگر شما فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذاشته‌اید چرا باید به خودتان شک داشته باشید؟ آیا شما آن را بارها درست انجام داده‌اید؟ چیز جدیدی نیست. شما بارها و بارها آن را ثابت کرده‌اید بنابراین نیازی به متقاعدسازی نیست.

اگر احساس می‌کنید که دچار سندروم “شک به نفس” هستید، به این دلیل است که بنیاد شما بر این اساس که از لحاظ فردی چه کسی هستید و توانایی‌هایتان چیست، بنا نشده است. آیا شکاک بودن عادی به نظر می‌رسد؟ البته! این برای همه اتفاق می‌افتد. اما تونی رابینز می‌گوید که وقتی افراد موفق دچار ترس می‌شوند، در آن حالت باقی نمی‌مانند. بقیه افراد در آن سراشیبی مارپیچ باقی می‌مانند چون که نمی‌دانند چگونه از آن خارج شوند. رشد و توسعه فردی با حفظ قول و قرارهایی که با خود گذاشته‌اید شروع می‌شود.

جمله انگیزشی زیگ زیگلار
  1. به عقیده و نظر دیگر افراد وابستگی و اعتیاد پیدا نکنید!

یکی از دلایلی که ممکن است باعث شود اعتماد به نفس نداشته باشید به این دلیل است که اجازه می‌دهید تا ذهنتان مورد حمله و کنترل نظرات دیگر افراد راجع به شما قرار گیرد. یکی از سخنان مورد‌علاقه من این است که می‌گوید: “آب نمی‌تواند کشتی را غرق کند مگر اینکه در داخل کشتی رسوخ کند” به این معنی است که شما می‌توانید فقط به نظراتِ منفی بقیه اجازه دهید تا بر شما تأثیر گذاشته و غلبه کند؛ اگر به آنها ارزش و بها بدهید…

در این دوران به دلیل رسانه‌های اجتماعی خیلی راحت می‌توان تحت تأثیر آنچه که مردم فکر می‌کنند قرار گرفت. همه‌ی آنها در رابطه با لایک‌ها، تعداد سِلفی‌ها و غیره است. به‌هرحال این انفجار کوتاه‌مدت در نهایت بر زندگی شما حکمرانی خواهد کرد. شما شروع به زندگی کردن بر اساس ستایش و موارد خوشایند دیگران می‌کنید به‌ جای اینکه سعادت و کمال واقعی را از خودِ خودتان بدانید نه دیگران…!

اشتراگ گذاری:

ارسال به واتس آپ
ارسال به ایمیل
ارسال به تلگرام

Add a Comment

برای افزودن دیدگاه باید وارد شوید .

مطالب مرتبط

زنبیل خرید