پنج درس کاربردی زندگی از سرمایه‌گذار میلیاردر وارن بافت

توصیه پیروزی وارن بافت
نویسنده: مت ولنتاین | ترجمه: سپیده ناجی

طی سالیانِ سال، من همواره دو جزءِ انسانیت و اخلاقِ‌ کاری وارن بافت را تحسین کردم. علیرغم این حقیقت که او یکی از ثروتمندترین افراد در جهان است، او هنوز هم از همان ماشین کادیلاک طلایی برای رفتن به سر کار، آن هم توسط خودش و نه راننده‌ای استفاده می‌کند. یکی از سه غذایی را می‌خورد که در منوی صبحانه مک‌دونالد قیمت آن هیچ‌وقت بیشتر از سه دلار نمی‌شود و از هر فرصتی استفاده می‌کند تا از دانش خود دیگران را غنی کند. این عادات کوچک و ویژگی‌های شخصیتی ممکن است در ابتدا چندان به چشم نیایند اما اگر وقتتان را صرف مطالعه آن کنید متوجه خواهید شد که آنها بخشی از دلایل موفقیت بافت بودند. بافت در حوزه زندگی چیزهای زیادی برای یاد دادن به ما در اختیار دارد بنابراین من چند مورد از بهترین درس‌ها را ساماندهی کردم تا شما هم از یادگیریِ آن لذت ببرید همانطور که من لذت بردم.

جمله انگیزشی وارن بافت

چیزهای خیلی زیادی برای یادگیری از آموزه‌های وارن بافت وجود دارد تا جایی که غیرممکن است آن را به لیستی از چند نکته محدود کنید. درس‌های زیر در طول زندگی ارزش زیادی برای من به ارمغان آورده‌اند و می‌دانم که به همین‌جا ختم نمی‌شود و این روند ادامه خواهد داشت. امیدوارم برای شما هم همینطور تأثیرگذار واقع شوند.

  1. مشتری خود را ذوق‌زده کنید!

ایده‌ی ذوق‌زده کردن مشتری یا هیجان‌زده کردن آن موضوع مهمی برای آن‌ دسته از افرادی است که دارای کسب‌وکاری هستند. من اهمیت این موضوع را زمانی متوجه‌ شدم که طی یک تجربه شخصی به‌ عنوان فردی صاحب شغل، پا به عرصه کار و تجارت گذاشتم. اما حقیقتِ امر این است که اگر من نظراتِ اصلی و شخصِ بافت را برای این ایده نمی‌دیدم شاید هرگز اهمیت این موضوع را درک نمی‌کردم. بافت باور داشت که تنها موضوع مهم در تجارت این است که مشتری را هیجان‌زده کنید و اگر بتوانید آن را به‌خوبی انجام دهید، آنها تا همیشه مشتری شما خواهند ماند.

” کاری کنید با این فکر بیرون بروند که من تا حالا تجربه‌ای بهتر از این و برخورد با یک انسان نداشتم و آنها برای خرید از شما دوباره باز خواهند گشت…”

  1. ثبات و استحکام کلید موفقیت است

من کمی درباره این مورد، زودتر اشاره کردم، اما باید بدانید که داشتن ثبات، مشخصه و نشان وارن بافت است. او به مقدار زیادی وابسته به تشریفات است که این مسئله کمی دیوانه‌ کننده است اما هنوز هم کسی است که صدرنشینِ این بازی است و در سن هشتاد و هفت سالگی یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا را انجام می‌دهد (انجام کارهای فکری در این سن دشوار است). اینها همه به‌ دلیل ثباتی است که به بافت اجازه می‌دهد همیشه کنترل‌شده عمل کند و این خودکنترلی برای رسیدن به موفقیت امری حیاتی است.

  1. آنچه را که دوست دارید انجام دهید

می‌دانم که ممکن است بعضی‌ها شگفت‌زده شوند از این که ببینند این موضوع هم در لیست درس‌های زندگی از وارن بافت قرار دارد، اما بافت واقعاً آنچه که انجام می‌دهد را دوست دارد. شما می‌توانید ببینید که این مسئله کاملاً در کارها و ارائه‌های او صدق می‌کند. اگر شما علاقه و عشق صادقانه به آنچه که انجام می‌دهید ندارید، هیچ‌وقت نمی‌توانید در بالاترین رده برای هر آنچه که تلاش می‌کنید، به اجرا بپردازید. علاوه بر همه اینها او اعتقاد دارد دنبال‌کردن هر کاری به دلیل پول و شرایط موجود کار اشتباهی است: “به اسم حرص و طمع؛ انجام ندادن چیزی که دوست داریم، حاصل مدیریت ضعیف ما در زندگی است

انگیزشی دوست داشتن کار
  1. وقت و انرژی خود را با قاطعیت سپری کنید

این ویژگی نیز همانند عادت ثبات و استحکام در بافت است. باید گفت که او در راهی که زمان و انرژی‌اش را صرف می‌کند، قاطعیت زیادی دارد. او به نامه‌های سالیانه خود معروف است. او به هر شرکتی که مالک آن است به منظور ارائه یک خلاصه و نیز تبریکی برای اهداف سال قبل، نامه‌ای ارسال می‌کند. البته که این نامه‌ها به‌عنوان اعلامیه‌ای در بردارنده‌ اهداف او در سال جدید هم هستند. در واقع بافت هر آنچه که در جلساتِ طولانی شرکت صورت می‌گیرد را به یک نامه‌ ‌مختصر تبدیل می‌کند که خلاصه‌ای از تمام نکات مهم این جلسات درون آن نوشته می‌شود و همه آن نکات را در یک نامه کوتاه گردآوری می‌کند. این رفتار نشان از قاطعیت او دارد که زمان بیشتری را برای فکر کردن و عمل‌ کردن به‌صورت استراتژیک به بافت می‌دهد که نشان از استحکام و تواناییِ او دارد.

شریک تجاری بافت، چارلی مانگر یک بار درباره‌ برنامه او گفت: “شما به برنامه او نگاهی می‌اندازید. شما می‌بینید که او نوشته است: “کوتاهی مو. سه‌شنبه روز کوتاه‌کردن مو است.” این همان دلیلی است که او را تبدیل به یکی از موفق‌ترین تاجران در دنیا کرده‌است. او زمان زیادی را برای فکر‌کردن اختصاص می‌دهد”

  1. مهارت‌های ارتباطی کلیدی برای موفقیت ما هستند

مهارت‌های ارتباطی برای موفقیت در هر چیز حیاتی هستند. اما این یک حقیقت است که بیشتر ما اغلب این مهارت بسیار مهم را نادیده می‌گیریم تا سایر مهارت‌هایی که ملموس‌تر هستند را فرا بگیریم. بافت بنابر گزارشات، از سخنرانی عمومی متنفر بود. اما او دریافته بود که انجامِ آن تا چه میزان برای موفق‌شدنش مهم است.

او در یک دوره سخنرانی عمومی شرکت کرد تا مهارت‌های خود را بهبود ببخشد و در نهایت بر ترس خود غلبه کند. او اکنون در بسیاری از سخنان خود تأکید می‌کند که مهارت‌های ارتباطی کلیدهای موفقیت هستند. در سخنرانی سال ۲۰۰۹ دانشگاه کلمبیا و در بین دانشجویان رشته‌ تجارت، بافت گفت:

همین الان من ۱۰۰,۰۰۰ دلار برای ۱۰% از درآمد آینده هر یک از شما پرداخت می‌کنم. بنابراین اگر علاقه‌مند هستید، بعد از کلاس به من مراجعه کنید” او ادامه داد: “الان شما می‌توانید ارزش خود را به ۵۰% برسانید فقط با یادگیری مهارت‌های ارتباطی در سخنرانی‌های عمومی. اگر نظر شما هم همین است، بعد از کلاس به من مراجعه کنید و من به شما ۱۵۰,۰۰۰ دلار پرداخت می‌کنم”

وارن بافت فرد دانا، ثروتمند و قابل احترامی است و ارزش بسیار زیادی دارد. او از طریق اخلاق‌ِ کاری، فروتنی زیاد (با وجود ثروت فراوانی که دارد)، عقل، خرد و سرمایه‌گذاریِ با ادراک و هوشمندانه‌ خود، احترام میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان به‌دست آورده است. از این درس‌ها برای فهمیدن تعریفِ شخصی خود از موفقیت کمک بگیرید. بافت آن‌ها را آزمایش کرد و برای خودش تثبیت کرد…!

اشتراگ گذاری:

ارسال به واتس آپ
ارسال به ایمیل
ارسال به تلگرام

Add a Comment

برای افزودن دیدگاه باید وارد شوید .

مطالب مرتبط

زنبیل خرید